maandag 30 december 2013

Wat met studenten die hun taak niet maken?

Casus: Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd. Is dit rechtvaardig?

Ik vind dit zeker niet rechtvaardig. We zijn oud genoeg om onze verantwoordelijkheid op te nemen. Een deadline moet je nastreven. Want zijn taak te laat heeft ingediend en toch hetzelfde beoordeelt wordt, hebben er wel langer kunnen aan werken zonder dat er een sanctie volgt. Dit is gewoon ook niet leuk voor de anderen. Zij hebben minder tijd gehad en hebben daardoor net iets minder punten. Als docenten dit doen zullen alsmaar meer studenten dit doen. En wat betekent dan nog een deadline?


In het middelbaar: Ik zou de leerling een tweede kans geven, maar dan wel in de avondstudie zodat ze er geen misbruik van maken. Sommige leerlingen zouden nog liever een nul krijgen dan dat ze de taak maken, dus volgens mij is dit een goede oplossing. Als de leerling dan nog zijn taak niet indient is het een nul. Voor leerlingen die ziek waren ligt de situatie natuurlijk anders.

Op deze link kun je zien hoe leraren reageren op te laat indienen van taak: http://www.lerarenforum.be/forum/viewtopic.php?t=2945&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=09c99e51dfd3107a665e229131619d30

Op deze casus kan het praktisch ethisch model op uitvoeren:
*Twee voorwaarden:
+Grondhouding aannemen (als leraar): -echtheid: jezelf, je speelt geen rol
                                                               -empathie: je kunt je inleven in ander
                                                               -aanvaarding: aanvaardt leerlingen zoals ze zijn
+Dialoog voeren met betrokkenen: ik zou overleggen met de leerling hoe dit komt en misschien eens
  bespreken met andere leerkrachten.

*Vier aandachtspunten:
+Situatie analyseren: is dit de eerste keer of komt dit vaker voor bij die leerling?
+Zoeken naar handelingsmogelijkheden: avondstudie, thuis taak maken, ouders verwittigen,..?
+Motieven verhelderen: avondstudie omdat de leerling thuis niets doet, thuis laten maken omdat je
  erop vertrouwd dat hij dit zal doen, ouders verwittigen als hij totaal geen inzet toont
+effecten inschatten: tijdens de avondstudie zal hij waarschijnlijk wel werken, als hij het echt wil zal
   hij er thuis ook wel voor werken, ouders verwittigen kan slecht gevoel bij leerling geven--> alleen
   als dit echt nodig is.

*Drie evaluatiemomenten:
+Intuïties uitspreken: is dit wel eerlijk tegenover de anderen?
+Normen verduidelijken: voor iedereen gelijke kansen
+Waarden evalueren: eerlijkheid

4 opmerkingen:

  1. En wat als het niet mogelijk is om de taak in de avondstudie te maken? Of als de thuissituatie minder is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom zou het niet mogelijk zijn om dit in de avondstudie te maken? Als de thuissituatie minder is zal ik zeker tijd maken om eens te babbelen met de leerling. Maar het is niet eerlijk tegenover andere leerlingen die hun taak wel op tijd hebben ingediend. Misschien loopt bij hen ook niet alles goed, maar toch geven ze hun taak af ondertussen dat ze misschien ook niet veel tijd hebben gehad om eraan te werken.

      Verwijderen
    2. Wat met een knutselwerk?

      Verwijderen
    3. Die zullen ze inderdaad thuis moeten maken en ik verwittig ze dan ook op voorhand: niets afgeven=0. Als er dan problemen zouden zijn mogen ze die altijd melden en dan hou ik daar misschien rekening mee.

      Verwijderen